På cykeltur rundt i Ukraine, Transdniestria og Moldova.

 1500 km - sommeren 2011.

Rusland Andre cykelture
Deltagere Oder Neisse
Første del Donau,
Moskva Elben
Sibirien Pilgrimsruten
Forsiden Ukraine 2011
Kort foredrag  
Mere Sibirien  
Dagbog  

Dagbogen er blevet så lang, så i stedet for at ligge den op her, har jeg valgt at udgive den som bog.
Bogens titel er:
På cykeltur rundt i Ukraine, Transdniestria og Moldova.

Bogen er på 215 sider med 32 siders farvefoto og kort.

Prisen er 249kr. så løber det lige rundt med udgivelsen. Forsendelse 50kr.

Kan bestilles på ta@wanpan.dk

Læs et udpluk fra bogen nederst på denne side.


Ukraines flag indikerer den blå himmel og de gule kornmarker.


Transdniestrias flag. Flaget viser deres tilknytning til Rusland.


Moldovas flag. Flaget viser deres tilknytning til Rumænien.

Vi kørte i bil igennem Tyskland og Polen over til grænsen ind til Ukraine. Her steg vi på cyklerne og kørte over grænsen og videre mod øst igennem store landbrugsområder og sletter. Efter 4 dages cykling kom vi frem til Tjernobyl området. Derefter var det sydover til Kiev med en fridag for at se byen. Vi fortsatte sydøst over og kørte ned til Mykolaiv ved Sortehavet. Her tog vi et 2 dages trip med bus/tog til Krim halvøen og så blandt andet den gamle flådestation for russiske undervandsbåde i Sevastopol. Vi badede i Sortehavet ved den Ukrainske riviera og ferieparadiset.
Tilbage i Mykolaiv satte vi os igen på cyklen og kørte til Odessa, hvor der var 38-40 grader i skyggen og endnu mere ovenpå asfalten i solen - Pyha. Fra Odessa kørte vi mod nordvest op til Transdniestria, som er et land der ikke "eksistere". Det er det vestlige Moldova som er overtaget af det russiske flertal i området. Her overnattede vi i Tiraspol, og kørte næste dag videre til byen Bender, inden vi kom over grænsen og ind i Moldova.
Her cyklede vi op til Moldovas hovedstad Chisinau, hvor cykelturen endte, vi var lidt stolte over at vi havde fået cyklet 1500km. på hullede og ujævne veje.
Dagbogen er nu udkommet som bog og kan bestilles ved at sende mig en mail. Den kan også bestilles ved en netboghandler eller ved din lokale boghandleren. Bog nr. 978-87-92841-06-3.

Bogens forside.
 

Vi cykler væk fra landevejen og ned igennem en landsby.

Et atomkraftværk ude i horisonten og min cykel.

Vejen var med skiftende belægning.

Kvinder på vej hjem efter at have plukket blåbær i skoven.

De hyggelige træhuse langs vejen.

Flinke damer i en købmandsbutik hvor vi købte morgenmad.

Frodige marker omkring bondegården.

Jernbane og ledvogterhus ved Malyn.

Indgang til Ivankivs overnatningssted, jeg vil tro de har en kvart stjerne, ca. 50km. fra Tjernobyl

Min fantastiske cykelmakker Jesper lapper slanger på værelset.


Stensøjle der indikere indgangen til Tjernobyl regionen.
 


Skilt med sikkerhedszonens område, vi fik desværre ikke adgang på cykler, da der er bjørne og ulve inde i området.


Købmandshandel langs vejen.

Så er vi i Kiev og ser nogle af de flotte kirker i byen.

Kievs Universitet.

Den eneste anden tourcyklist vi mødte på de 1500km.
Han var Ukrainer.

Vi mødte en cykelrytter 20km. før Mykolaiv, han viste os vej ind i byen og til et overnatningssted.
Det er altså flinke mennesker de Ukrainere.
 

Hotel Coppehmo i Mykolaiv, hvor Victorya og hendes mand hjalp os med at finde bussen til Krim.
To Victorya - Thank you for you and your husband help to find the bus to Krim. Best regard Jesper and Tommy - Denmark


Så er vi ankommet til Krim og ser en flot solnedgang over Sortehavet. Vi bader mens solen går ned.


Vi besøger flådestationen for Russiske undervandsbåde udenfor Sevastopol på Krim halvøen.


Vi møder Denis og Ivan i toget tilbage fra Krim og får talt meget engelsk og tysk, og får meget at vide om Ukraine.

Vi siger farvel til Mykolaiv, nogle få skilte er både med kyrilliske og mere almindelige vestlige bogstaver.

2 busser der er filtrert sammen i Mykolaiv

Flot lille kirke som vi kørte forbi ved Odessa.

En af de flotte regions/bysøjler langs vejen.
 

Transniestria nationalstadion og en tankstation i Tiraspol, det hele ejes af firmaet Sheriff.

Vores tur rundt i Ukraine, de grønne pile er cykling, de blå er med bus og tog

Udpluk fra dagbogen:
Da vi kom til Sarry, var der en stor rundkørsel. Her blev vi stoppet af en betjent, der fortalte, at vejen mod Kiev desværre var spærret, men vi kunne forstå på ham, at vi alligevel bare skulle køre ud af denne. Betjenten stod med en fløjte i munden og i en rigtig flot uniform. Han var smilende og var noget interesseret i, hvordan vi kunne finde på at cykle rundt i hans land. Mens vi cyklede rundt i den enorme rundkørsel, kunne vi kigge på en rund kuppel der var opsat på græsarealet midt i rundkørslen. Den fortalte at der skulle være Europamesterskaberne i Ukraine i 2012. De er med god grund stolte over at de har fået dette arrangement sammen med Polen. Det er den største sportsbegivenhed i Ukraines historie.

Vi cyklede ud af vejen mod Kiev og her var asfalten hel ny og rigtig flot det første stykke, og der var næsten ingen biler på vejen. Hvorfor fandt vi ud af senere. Den flotte vej gik ud igennem store skovområder, hvor vi kunne se, at der var en del mennesker der gik rundt i skoven og plukkede blåbær. Nogle var kørt derud i egen bil der holdt i skovkanten, andre steder var det mere organiseret med store kasser i siden af vejen, og med mange bærplukkere i skoven. Der var også nogle, der havde opsat en mindre bod, hvorfra man prøvede at få solgt bærerne med det samme, men da trafikken ikke var særlig stor, var der heller ikke så mange kunder.

Klokken var hen på eftermiddagen da jeg cyklede uden om en gammel hestevogn med fire ældre damer og en herre der var kusk. De var på vej hjem efter dagens plukning af bær i skoven. Lidt længere fremme holdt vi hvil ved en lille smal sidevej der gled ind igennem skoven. Jeg havde smidt cykeltrøjen, da det var blevet varmere, og lå med den under hovedet i skovbunden, med benene halvt ud på skovvejen og slappede af. Da jeg kunne høre, at hestevognen kom kørerne ude på vejen, løftede jeg hovedet for at hilse, men kunne se at køretøjet drejede af ned af den skovvej jeg lå på, så jeg trak benene væk fra vejen og kom op og stå.
De hilste da de kørte forbi og en af damerne spurgte om et eller andet. De kunne jo ikke vide, at der her var to cykelryttere der ikke kunne deres sprog. De stoppede vognen et stykke inde i skoven, hvor så spørgsmålet blev gentaget. Jeg råbte tilbage og så kunne de forstå, at jeg ikke kunne forstå dem. De vinkede en sidste gang og kørte videre med det flotte køretøj og forsvandt hurtigt af den smalle skovvej. De var sikkert på vej hjem til en landsby inde i skoven et sted.

Vi fortsatte og efter 50 km flot ny vej, kom grunden til at vejen delvis var spærret. Der kom vejarbejde og vejen fremad var væk. Der stod der 3-4 mænd og kiggede, den ene i uniform, og da han fandt ud af at vi ikke kunne sproget, tror jeg at han troede, at vi var fra Tyskland, for han begyndte at råbe militæriske befalinger og ordet Hitler kom en 3-4 gange. Han smilede dog mens han råbte og de andre mænd omkring ham grinende og vi grinede også med. Vi kunne se at de få biler der kom, blev sendt ud igennem en grusvej 90 grader væk fra vejen og ud gennem den tætte skov, og den vej så ikke ud til at være særlig god at cykle på. Men manden i uniformen smilede stadig og viste os med fagter, at vi bare skulle cykle ligeud, hvor der var støbt en uendelig land cementklods ud igennem skoven. Vi skulle bare sætte cyklerne op på den og så cykle derud af viste han os.

Vi hilste af og fik sat cyklerne op på den 30-40 cm. høje, 10 meter brede og uendelig lange cementklods og kom i sadlen igen. Da det kun var os der var på den lange klods af cement, kunne vi for første gang ligge på hjul, da klodsen var fuldstændig jævn, så jeg lå på hjul af Jesper og det gik rigtig fint fremad i 5-6 km. Jesper havde et godt udsyn fremad og holdt øje med en bjælke der lå længere fremme, så han så ikke, at den lange cementblok havde en rille der var 50cm. bred og gik hele vejen på tværs – ups. Jeg havde heller ikke holdt øje med noget, for cementblokken lignede at den bare fortsatte derud af mange kilometre endnu, men pludselig råbte Jesper meget højt, og jeg nåede lige at reagere ved at rejse mig lidt i cyklen og trække op i styret, som en refleks - og så røg vi ellers over den 50cm brede slugt, der også var en halv meter dyb. Jeg fik forhjulet over og baghjulet slog i kanten og gav et ordentlig tryk fra bagagebæreren ned i stellet. det var de mest negative tanker der røg igennem hovedet i det sekund, for et ødelagt fælg eller et knækket karbon stel til en cykel er ikke sådan lige at skaffe midt i en skov i Ukraine. Jeg kunne se, at Jesper også kom godt over, men han slog et ordentlig slag med cyklen, lige over på den anden side dog uden at vælte. Vi stoppede op og studerede cyklerne uden at sige et ord, og da vi havde set, at der mærkelig nok ikke var sket noget med cyklerne, konstaterede vi, at vi havde været ufattelig heldige med ikke at styrte. Cykelturen kunne meget nemt været stoppet her i skoven.


Bagsiden af bogen.

Vores tur i Transniestria og Moldova

Vi cykler ind i Chisinau, Moldovas hovedstad.

Endemålet er nået ved hovedbanegården i Chisinau Moldova